Lietate často ? Ak vaša odpoveď bola „áno“ tak ste už určite aspoň raz skúsili tú skvelú a tak známu spoločnosť Ryanair. Nie pre ich úžasné a nezabudnuteľné služby , ale pre to, že ich ceny na trhu dnes skoro nemajú konkurenciu. A keďže 200 eur za jednu letenku je jednoducho veľa, ste niekoľko rát nútení letieť s Raynair.
Môj premiérový let života bol so spoločnosťou Bulgaria air. Pamätám si, že letušky boli veselé a vyzerali že svoju prácu milujú. V tedy som si vybrala zamestnanie mojich snov. A kedže som celé moje okolie s mojim rozhodnutím neustále oboznamovala, neprekvapilo ma, keď mi jedného dňa mama s tým najlepším úmyslom na mail poslala ponuku práce na letušku do spoločnosti Ryanair. Veľa som toho v tom čase o nich nevedela , ale ani ma to až tak nezaujímalo, už som sa videla šťastná a vysmiata vysoko nad oblakmi. Dnes, po troch rokoch práce pre nich ? Mýlila som sa. A na vlastnej koži zažila aké je to ťažké ísť do práce vysmiata po tom ako vás deň za dňom bodá váš zamestnávateľ do chrbta. Letušky v Ryanair nie sú šťastné. A aby ste sa na nich nehnevali keď sa na vás očividne usmievajú len falošným a krivým úsmevom, rozhodla som sa vám opísať prečo to tak je.
Zamestnanci.
Ryanair sa nestará o to ako vyzeráte, aké je vaše vystupovanie, aká je úroveň vašej angličtiny (ktorá je jazykom spoločnosti), aká je vaša inteligencia, či ste vtipní, či ste blázon, či ste mentálne zaostalý, či ste násilník , alebo prehnane citlivý, je im to všetko jedno. Stačí že ste ochotný podpísať zmluvu a zaplatiť vyše 2000 eur za kurz. A robiť všetko čo vám plynie zo zmluvy. A teda všetko čo od vás kedy budú chcieť.
Tým pádom sa viac než často stretnete v lietadle s človekom, ktorý vám poriadne nerozumie, lebo anglicky sa len začal učiť aj to z odposluchu zo seriálov alebo z hier. Alebo stretnete niekoho, kto jednoducho nedokáže prijať základné pokyny , nasledovať postupy a procedúry, ktoré sú pre bezpečnosť dôležité. Verte mi, že keď ste v tej plechovke zatvorený 12 hodín s dvoma alebo aj iba s jedným takýmto človekom, teda musíte rozmýšľať za dvoch, úsmev sa stráca..
Tak isto je to s vedením. Každá základňa má svojho šéfa. nemôžem povedať, že všetci šéfovia na všetkých základniach sú zlí. Ale tí, s ktorými mám osobnú skúsenosť sú. Napríklad ten náš pracoval veľa rokov v armáde. Čo sa tam naučil, to praktikuje na „jeho základni“ teraz. Navyše je to talian. Neberte to rasisticky, mám veľa kamarátov Talianov, ktorí sú skvelí, ale chlap, ktorý je talian a je z armády ? Naša základňa je jeho mafia. Keď si talian, a dosť dobrý riťolez, máš vyhratý sladký a jednoduchý život. Keď odmietaš hrať podla špinavých pravidiel máš vyhratý akurát tak pracovný život plný problémov. Tento článok však nemá byť o mojom bossovi, takže to uzavriem len tým, že keď vás bodne do chrbta a podrazí váš šéf asi stý raz, nejde do práce veselý.
Nemáme právo na nič. Základňa v Nórsku ? 3 stupne nad nulou začiatkom mája sú klasika. Lenže nemáme právo mať zimnú bundu. Pretože nikto v Ryanair nemá. tak prečo robiť rozdiel medzi posádkou na Mallorke a posádkou v Nórsku ? Náhodou ochorieš (ved sa prechádzaš po Nórsku v 3 stupnovej zime v lodičkách a bez bundy)? Neopováž sa ísť na PN ! Buď ti strhnú peniaze, alebo si ťa zavolajú na koberček, alebo oboje.
Ak sa niečo stane v rodine, alebo v osobnom živote, a potrebuješ zo dňa na deň voľno, prepáč, ale nemožeš ho dostať. Dovolenku si môžeš naplánovať na celý rok dopredu a striehnuť kedy otvoria systém cez ktorý si môžeš požiadať, aby ti ju schválili. Na jednu základňu, kde máme vyše 120 ľudí majú 2 denne povolený byť na dovolenke ! To je ale asi celkom v poriadku….
Aj my máme svoje administratívne povinnosti. Pred začiatkom dňa sa musíme prihlásiť do systému, vyplniť papiere, absolvovať briefing atd atd.. No znie to jednoducho ALE : počítače v kancelárií nefugujú takže sa do systému nepríhlásiš (je to dosť dôležité), papiere nie su pripravené, lebo z desiatich tlačiarní v miestnosti funguje len jedna a tá je obsadená, takže už na tom brífingu ti úsmev z tvári mizne. (Ak ti nejaký zostal z predchádzajúceho dňa kedy ste pristali o 3 hodiny neskôr, lebo interphone sa ZASE pokazil, a vy ste niekde uprostred ničoho čakali na inžiniera z Londýna aby to prišiel opraviť) .
Potom dostaneš report o pasažieroch, samozrejme že úžasná nová stránka dovolila rodine s bábätkami zabookovať sedadlá pri núdzových východoch (bábätká tam nesmú sedieť), let je plný, nech sa páči vyrieš to. A tiež ti nikto nepovedal (asi zabudli) , že zo zadu ti príde aj vozičkar, ale niekto už sedí na jeho mieste, a nemáš mu kde odložiť tašku.
Finančné ohodnotenie.
teraz naozaj nechcem znieť nevďačne, v porovnaní s priemerným slovenským platom dostávame veľmi pekné peniaze. A keď zvážime, že priemerne za jeden mesiac robíme cca 14 dní, výplaty sú dosť dobré. Ale .. : niekto zabúda, že ľudia majú rôzne základne. My v Nórsku máme úplne iné výdavky ako tí v Poľsku. No výplaty rovnaké. Je to frustrujúce, keď vidíte výplatnú pásku a viete, že takmer polovica odíde hneď na nájom , veľká časť na účty a jedlo a do vrecka zostáva už len čo to. Je to tiež frustrujúce, keď sa tešíte, že konečne dostanete viac, lebo ste lietali oveľa viac (plata nás od hodiny, kedy sme vo vzduchu) , a nakoniec , nejakým zázrakom, tá výplata sa nemení… A tiež je to frustrujúce, keď máte náročný boarding, veľa pasažierov, akýkoľvek malý problém dokáže zdržať odlet, dovolím si povedať, že často je tá najťažšia práca práve tá, ktorú robíme na zemi. Ale.. : práve za túto prácu nie sme platení. A to je frustrujúce. Niečo sa stalo, niečo treba opraviť, na niečo počkať, pre akýsi dôvod ste na zemi niekoľko hodín. Okrem toho že musíte vysvetľovať a ukludňovať právom naštvaných pasažierov, musíte pracovať. A zadarmo. Frustrujúce.
Uvedomujem si, že článok, ktorý ste si práve prečítali nie je vôbec pozitívny, a uvedomujem si že si mnoho z vás pri čítaní kládlo otázku „tak prečo neodíde?“. Je to práca. Je to jediná práca ktorú mám a momentálne ma živí. Neberte to ako moje sťažovanie, cítim len nutnosť poslať medzi ľudí správu o tom PREČO sú niekedy Ryanair letušky mrzuté a nešťastné. Áno, raz sme sa dali na túto prácu a mali sme rátať s tým, že nebude dokonalá, ale som si istá, že ani vy neviete vždy nahodiť nasilu umelý úsmev a šťastný výraz. A verte mi, že aj keď sa akokoľvek snažíte, niekedy deň prinesie také situácie, ktoré vám to jednoducho vôbec ale vôbec neuľahčia…
Nehnevajte sa preto na vašu letušku, keď sa na vás pozrie nepekne. Áno vy ste jej nič neurobili a áno nie je to voči vám fér. Za seba môžem povedať že sa snažím vždy podať dobrý servis a ľuďom ten let spríjemniť aj keď nemám vždy dobrú náladu. A väčšina tých, ktorých poznám sa snažia tiež.
Aby som napísala aj niečo pozitívne : práca je super. a keď ste niekedy uvažovali o práce letušky, nedajte sa odradiť, zažijete toho veľa, vidíte toho veľa, stretnete skvelých ľudí… ale nezačínajte v spoločnosti akou je Ryanair. Lebo práca môže byť akokoľvek skvelá, keď vás raz podráža vlastný zamestnávateľ, neužijete si ju naplno.
Ahoj, práve som si prečítala tvoj ...
Ahoj shamy, škoda že na Tvoje príspevky... ...
aha. hej velmi vtipné ...
nechapes ftip ? preco je letuska mrzuta ...
to áno, mňa zamestnanie baví velmi, ...
Celá debata | RSS tejto debaty